Alkohol och cigaretter

Jag är 15 år och skulle personligen aldrig börja dricka eller röka vid den här åldern. Jag skulle aldrig röka, oavsett hur gammal jag är då jag tycker att det är sjukt äckligt och så ocoolt... Alkohol är väl klart att det kommer att bli ibland, ett glas vitt/rött till maten en fredagkväll eller kanske en cider. Men det är först när jag är 18 och får göra sånt! Man ska hålla sig till regler för dem finns av en anledning.

 
Nu när man går i skolan/kring skolan känner man ofta lukten av cigaretterök och en massa parfym då personen som har rökt vill dölja det. Dem personerna tuggar oxå oftast tuggummi hela tiden, för att man inte ska känna andedräkten. Därför vill man bara spy ibland i skolan, för det är som att gå in i en vägg. Det är ofta på samma ställen också... Det gör en ju inte alls misstänksam!

Jag kan bra inte första varför folk, 15 bast vill förstöra sina kroppar och inre organ. Om man röker så får man efter ett tag svarta lungor, grå/gul hy, äckliga naglar, äckliga tänder och man stinker! Röker man är man också väldigt stor risk att drabbas av sjudomen kol. Sen så kostar det ju något förjävligt mycket pengar! Ett paket kostar kring 50-60 kr... Säg att du röker 2 paket i veckan, då är du uppe i 100-140 kr per vecka. Sen det 4 gånger, så kostar det 4-500 kr för en månad. 4-500 kr som du skulle kunna gjort en massa annat roligt för! Du hade kunnat gått på bio, shoppat, köpt bättre saker än cigg.
 
Samma sak med att dricka massa alkohol. Din kropp tar stryk, din hjärna tar stryk och om du inte är försiktig kan du få allvarliga komplikationer. Dricker du för mycket blir du full och då har du inte koll på vad du gör. Det du gör kan vara något som du verkligen ångrar att du gjort dagen efter. Alkohol är inte heller billigt! Det blir kanske kring 3-400 kr, jag har ingen koll på detta men skulle tro att det är denna prisklassen. 

Totalt skulle du göra av med 8-900 kr på rent skit. För 8-900 kr kan du få, typ 2 kryssningar! Eller kanske inte, jo men det tror jag. Ni förstår nog var jag vill komma, 8-900 kr är mycket pengar som du har kastat i sjön och skulle kunna gjort mycket bra för.

Egentligen undrar jag vad deras föräldrar säger om det. Skulle min mamma eller pappa komma på mig om jag skulle göra något sådant så skulle jag ha utegångsförbud resten av mitt liv, inte få månadspeng och jag skulle inte få rida eller så. För dem tycker att rätt ska vara rätt, vilket jag håller med dem om till 110%!

Så vart jag ville komma är att jag tycker att det är helt sjukt äckligt och dumt av folk att börja med alkohol och att röka när dem är 15 bast. Har du en gång börjat är det svårt att sluta.
XoXo//Emma

Kommentarer
Frida säger:

Håller med till 200% i det du skriver, man vinner inget på det bara dyrt och äckligt!

2013-10-30 | 22:47:34
Bloggadress: http://vrsare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (bara mellan dig och mig, ingen annan)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback