Rädda barnen

Något som jag tror att ingen har kunnat missa, är dessa bilder på de drunknande flyktingbarn, som flytt från sina hemländer i båtar för att ta sig till säkerhet  i Europa. Jag reagerar väldigt starkt när jag ser dessa bilder och en av de första tankarna jag får, är varför hjälper ingen dem som ligger i vattnet istället för att ta upp kameran och fota!? Jag vet inte hur länge barnet legat i vattnet och i det jag har läst stod det inte hur länge vissa av dem har legat i vattnet, men tänk om den första människan som såg barnet hade gett det hjärt-lungräddning. Då hade barnet kanske varit vid liv just nu.  Ett litet oskyldigt barn ska inte behöva sätta livet till för att vi ska kunna dokumentera det.  

  

Inga oskyldiga barn ska behöva dö till havs i dessa båtar som de kommer med. Ingen människa över huvud taget ska behöva sätta livet till för att försöka ta sig till säkerheten. Ingen vill skicka iväg sina barn i små båtar om det inte är den absolut sista utvägen för att rädda deras liv. Därför tycker jag att vi alla måste vara bemötande och ta emot samt hjälpa dessa barnen. De ska kunna komma i land och vara i säkerhet hos oss.

 

Själv har jag skrivit på en namninsamling hos röda korset och min familj har skänkt pengar för att hjälpa dessa barn i säkerhet. Jag uppmanar alla att göra. Det behöver inte vara mycket pengar, för det lilla du skänker kan rädda livet på ett litet barn. Du kan SMS:a flykt till 72 900 om du vill skänka pengar, sen kan du skriva flykt50 om du vill skänka 50 kr, flykt200 för att skänka 200 kr osv.

 

Jag tycker också att många behöver ändra sin inställning till flyktingar rent generellt. Det mesta vi läser om dem är hur mycket problem de skapar och att de var ”våra” jobb. Tänk om det hade varit du själv som behövt fly från ditt land för att det var mycket krig. Hade inte du velat att någon i det landet du kom till hjälpte dig att få tak över huvudet, mat i magen och ett jobb för att kunna försörja dig? ”Du ska behandla andra som du själv vill bli behandlad”  Ett citat att som jag personligen tycker att man alltid ska ha i åtanke.

XoXo//Emma


Kommentarer
Molly Fredin säger:

Himla bra att du också sprider detta samt att du är en av de godhjärtade som öppnar ögonen och faktiskt hjälper till! Ha en fin dag :)

2015-09-06 | 21:18:25
Bloggadress: http://sweetmoment.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (bara mellan dig och mig, ingen annan)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback