Benbrott

Något jag tror att ni inte vet om inte följer mig på några andra medier är att jag åkte av i somras. För att dra historian kort så red vi ute på ängen, hon hoppade åt sidan och sen tillbaka när jag stod i lätt sists. Då åkte jag åt sidan, sedan hoppade hon tillbaka så att hon råkade ställa sig på min fotknöl. Jag försökte stå upp, men jag kunde inte stödja på benet. Vi ringde ambulansen och sen hoppade jag upp på hästryggen igen för att vi behövde ta oss upp till våra hagar för att ambulansen skulle kunna komma fram. Ponnyn var störtcool när ambulanspersonalen rullade fram båren för att sedan kunna lyfta av mig från hästryggen så att vi kunde åka in till sjukhuset och röntga fotknölen. Röntgen visade att jag hade frakturer på båda sidorna av fotknölen. 
 
 
Det var det operation som gällde då brotten var så pass allvarliga. En metallplatta med 6 eller 8 skurvar sattes dit på utsidan av benet och sen har jag två skruvar på insidan av benet. Jag fick inte beslasta benet alls och jag hade även en gipsskena 2 veckor. Den åkte vi böt efter de 2 veckorna och då fick jag ett lättare cirkelgips, men jag fick fortfarande inte belasta enet något. Det var jag tvungen att ha i 4 veckor innan jag fick ta av det. När det väl försvann var det väldigt svullen och lite blåslaget sådet gjorde ont att lägga vikt på benet, som jag faktiskt fick göra. Dock kändes det konstigt och när läkaren ville hålla mina händer och bad mig gå, då kändes som att benet skulle gå av. Därför hade jag kryckorna några dagar till för att våga lägga mer vikt på foten.
 
Efter någon dag kunde jag ta mig runt på en krycka och 5 dagar efter att gipset försvann kunde jag lyfta den andra foten och bara ha en opererade foten i marken. Det var dock inga riktiga steg, men det var ändå något. Två veckor efter att gipset togs bort gick jag helt utan kryckor, dock haltade jag fortfarande lite då jag inte hade fått tillbaka alla muskler. 
 
I dagläget är jag inte helt återställd, men foten är inte svullen, jag haltar inte längre samt att jag kan springa. Jag saknar dock flexibilitet och svikt då jag inte byggt alla de musklerna ännu, vilket gör att jag inte riktigt kan hoppa med båda benen samt att jag inte kan gå i klackar ännu. Det är dock inte hela världen och jag räknas inte vara helt återställd förens om 7 månader eller så.
 
Jag vet inte om ni tycker att detta var superrroligt att läsa om, men det var så här jag spenderade min sommar och jag tänkte att någon av er kanske gått igenom något liknande. Om ni har det får ni gärna dela med er av era erfarenheter eller om ni undrar något så är det bara att kommentera 
XoXo//Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (bara mellan dig och mig, ingen annan)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback