Pluggtips

Skolan kan ju vara stressig och allt som hör till. Därför tänker jag låta er ta del av några av mina pluggtips. Hoppas att något kanske hjälper er.


* Skriv upp i en kalender när du har olika läxor och liknande. 
Då har du lättare koll och behöver inte oroa dig för att inte komma ihåg eller så.

* Planera hur och när du ska plugga. T.ex innan du ens startar datorn när du kommer hem från skolan, sätt dig och plugga om du har något att plugga på. Då har du något skönt att se fram emot efter att du har pluggat. Sätt lite lappar eller notiser på olika ställen så ser du att du har något att plugga på och så gör du det innan du gör något annat.

* Hitta egna sätt att lära in och plugga. Ibland är det inte roligt att plugga och vissa saker vill bara inte sätta sig i huvudet. Då har jag ett tips som verkar fungera hos många som jag har pratat med. Man skriver olika stycken eller glosor i olika färger, fast samma stycke/glosa ska alltid ha samma färg. Då lär sig hjärnan vad som står med den färgen och sen själva texten som står. Fast alla har olika sätt men detta är ett riktigt bra sätt som jag tipsar om.

* Musik. Vissa personer kan inte plugga eller arbeta med musik men jag tycker att i matten är det riktigt skönt att ha musik i lurarna. För mig är det väldigt skönt och jag arbetar bra till musiken, men bara till matten för min del. Så musik tipsar jag även också om ha när du pluggar vissa saker.

XoXo//Emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (bara mellan dig och mig, ingen annan)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback