Ögonblicksbilder, ur min synvinkel

Just nu är det ett himla stå hej kring ögonblicksbilder inom hästvärlden och bloggvärlden. Jag såg en bild på ett ekipage som vunnit en kür under falsterbo horse show. Alla vi som rider och är hästintresserade vet att man är riktigt duktig om man tävlar i Falsterbo. Då får bilden genast en massa kommentarer om att hon rycker sin häst i munnen och liknande. För det första, tror ni att en rutinerad ryttare skulle göra så när hon vunnit? Såg hästen verkligen ut så när hon red programmet? Inte direkt, för då hade hon inte vunnit.
 
Tänk ett fullsatt falsterbo och ett ärevarv, hästarna blir taggade som sjutton och ryttarna måste hålla i sina hästar för att dem inte ska kuta runt hela banan och eventuellt skada sig eller någon annan. Såklart ska man inte dra hästen i munnen, det säger jag verkligen inte. Men allt detta p.g.a 1 bild, tänk er 1 bild under hela ärevarvet. Tror ni det såg ut så hela ärevarvet också? Tycker ni att det ser ut som att hon rycker sin häst i munnen?
 
Det är därför bilderna kalls ögonblicksbilder. För dem togs under ett ynka ögonblick, vilken kan vara ca 1 sekund. Har vi inte alla fått några sånna bilder om vi blivit fotade när vi rider? Först ser hästen och ryttaren väldigt samspelt ut. Sen kan sitsen eller något ändras pyttelite och vips så gapar hästen till eller att man tar en förhållning som hästen inte är helt med på, ja det kan vara vad som helst. Får man då en bild på det ser det ju inte jättebra ut. Men tror ni att ryttarna gör det med flit? Speciellt på den nivån som dem rider på?
          - En bild som Sofia Theander tagit                       - Bilden som syftar på det jag har läst.
 
Det som gör mig mer irriterad är hur folk då kommenterar "jag hade kunna gjort det med halsring utan att dra hästen i munnen". Detta har jag sett på flera bilder och då känner jag mest, varsegod att göra det till en fullsatt arena, musik, en massa applåder och busvisslingar med en häst som säkert också vet vad det innebär med ett ärevarv. Sen har du inte heller sett resten av programmet/prisutdelningen, det har ju inte jag heller gjort. Vilket blir ca 8-9 minuter totalt och en bild som togs under ca 1 sekund av alla minuter. 
 
Såklart ska ingen häst få lida, det tycker jag verkligen inte. Men hästen på bilden ser ut att enligt mig inte lida. Jag tycker också att handen ser ut att vara ganska stabil under dem förutsättningar som är. Jag kan ju inte heller avgöra hur det såg ut då jag inte var där. Men mitt intryck av ekipaget säger att hon känner sin häst väl och han verkar trivas med hur han blir riden.
 
Förlåt men jag blir bara så sur på människor som anklagar andra, när dem inte ens var där och såg hur det såg ut i verkligenheten. Sen att det verkar som att det avgjordes på en enda liten bild. Fotografen valde att använda en bild på en häst som i mina ögon såg väldigt taggad och ganska spänd ut. Jag vill absolut inte klanka ner på någon. Men jag kände att det var dags att jag skrev ut hur jag tycker o känner kring detta.
 
Hur står ni i denna frågan? 
XoXo//Emma

Kommentarer
Toti säger:

Grejen är ju det att folk gör sånt, inför publik. Bara att det måste vara show och inte tävling för det än inte är tillåtet. Och liksom.. det är ju sällan någon som tävlar på hög nivå i dressyr gör en vacker runda..
Det jag skulle kunna tro lite med de kommentarerna är att skulle det inte sitta ett bett där skulle aldrig risken för ett hårt ryck i munnen finnas, as simple as dat. Men så långt har inte dressyrreglerna kommit, hoppningen har dock gjort det

2014-07-09 | 18:10:25
Emmy säger:

Ett ögonblick av smärta är ett ögonblick för mycket. Det är inte mer försvarbart bara för att det skedde ett ögonblick.
Jag tycker inte hästarna blir särskilt taggade på ärevarvet utan snarare stressade. Jag förstår inte varför man väljer utrustning som så enkelt kan skada hästen. Om man nu vet att hästen blir "taggad" i ärevarvet så att man måste hålla in den kanske man ska ha utrustning där man kan hålla in hästen utan att den får ont.
Problemet är just att folk tror att de som tävlar i så höga klasser är felfria. Man kan inte göra allt. De väljer att låta hästen lida men tjäna pengar. Ha kul och tävla höga klasser men låta det gå ut över hästen. Man får göra sitt val. Man är duktig på att pressa hästar till onaturliga saker de inte mår bra av om man rider i Falsterbo. Man behöver inte vara duktig på att ta hand om sin häst för det. Att rida hästen så den håller i flera åt och att läsa hästens signaler är inga måsten för att tävla i Falsterbo. Man får offra saker på vägen till toppen, de offrar hästarnas hälsa. När jag rider med bett och handskar kan jag tvinga min häst till vad som helst men när jag rider utan utrusning helt kan jag bara hoppas att han stannar bär jag ber om det. Det går snabbare att utbilda hästar med tvång och våld. Det är så mycket lättare. Tro mig, jag har testat båda. När hästen har fri vilja är det inte lika lätt. Det tar mycket längre tid och många når inte ens ända fram. De som rider i Falsterbo har valt den lätta vägen för att nå dit.
På båda bilderna drar hon sin häst i munnen. På ena bilden ser hästen apatiskt ut och på den andra protesterar dens den lider lika mycket. Jag tycker det är fegt att rida med bett plus nosgrimma. Den hade kanske gapat hela tiden om inte nosgrimman var där.

Klarar hästen inte av att vara inför publik på ett ärevarv under lång tid utan utrustning ska den heller inte vara det med utrustning. En ryttare ska kunna kommunicera med sin häst hur lite utrustning den än har. Framförallt om man är en ryttare som andra ser upp till. Ska man tävla ska det vara nästintill perfekt. Det som visas upp ska vara något att sträva efter. I allt yngre åldrar börjar barn använda sporrar. Varför? Jo de lär dig av kända ryttare, t.ex de som rider i Falsterbo.

2014-07-09 | 18:50:22
Bloggadress: http://emsyzz.devote.se
Klara säger:

Jag förstod inte ditt inlägg om Grällsta, kan du göra en video om det? Alltså om du skulle sommarjobbat där osv, du får gärna berätta om lägrens du varit på också då jag ska dit i slutet på sommaren för första gången :)

2014-07-09 | 19:35:40

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (bara mellan dig och mig, ingen annan)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback