Ridsporten

Ridsporten är en sport som jag själv utövar och det har jag gjort sedan 2004/2005. Under den tiden har jag har märkt många människor inte upplever att ridsporten är en riktig sport och att det är en väldigt underskattad sport. Vi blir ofta nervärderade av andra människor och vi får ofta konstiga blickar efter oss om vi t.ex. handlar i mataffären med ridkläder på oss.

I de andra sporterna har du bara dig själv och din egen insats att tänka på, ingen annans. Vi ryttare måste styra och bestämma över ett djur som har sina egna tankar, viljor och sitt egna humör, samt att de väger mellan 400 och 700 kg.

”Ni sitter ju bara där” ”Det är ju bara att dra i snörena som du har i handen så svänger hästen dit du vill”. Det är något som jag tror att vi ryttare har fått höra många gånger, minst en gång i alla fall. Till de som säger så får jag gärna lust att slänga upp på min kompis SM-ponny som hoppar banor på 120 cm och låta den personen rida samma bana och där hindren ligger på 120 cm, för det är ju bara att sitta där och styra.

För det handlar om så mycket mer än bara det, för det krävs ett enormt samspel mellan ryttare och häst för att allt ska klicka och gå som man tänkt sig. Den känslan när man sitter av efter ett ridpass där allt verkligen stämde, den känslan går inte att beskriva med ord. Det är något som bara vi ryttare kan förstå.

Fast jag kan erkänna, när elitryttarna rider kan det se lätt ut då de är otroligt duktiga och rutinerade. Men det är inte alltid så lätt som de får det att se ut. 




Något som jag kan känna är en nackdel med ridsporten är hur pass vi jämför oss med varandra. Tyvärr leder det ofta till att det snackas skit om någon person, fast att det egentligen bara handlar om avundsjuka. Det tycker jag är otroligt fel och det är något som jag verkligen vill att vi ska arbeta bort. För det hade varit så mycket trevligare om man t.ex var på en tävling och fick höra, vilken fin ponny/häst du har, vad bra du och din ponny/häst verkar trivas ihop eller liknande. Istället för att man kanske hör, hon kan verkligen inte den ponnyn, den borde ju vara min då jag kan rida den mycket bättre än vad hon gör.
XoXo//Emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (bara mellan dig och mig, ingen annan)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback